domingo, 25 de noviembre de 2012

TALLER D'ANIMACIÓ LECTORA


   Fa unes tres setmanes, va començar el Taller d'Animació Lectora. El porten a terme la psicòloga, una mestra prejubilada del centre i actualment hi participo jo també.
   
    El Taller d’animació lectora està format per un grup reduït d’alumnes d’uns vuit nens i nenes aproximadament de 5è i 6è primària i, aquest any, dos alumnes de 2on de primària.  En el cas dels alumnes de 2on, són alumnes que tenen un bon nivell de lectura en comparació amb la resta d'alumnes de l'aula, tot i que necessiten l'ajuda de l'adult o d'algun alumne per segir el taller. És una manera de motivar-los en la lectura, de fer-los sentir bé  entre alumnes més grans i de treballar el seu comportament dins d'un grup que no tenen confiança i així ajudar-los a que controlin els seus impulsos. 

    Els alumnes de 5è i 6è primària s’ofereixen voluntaris i tenen un nivell lector més o menys bo, en comparació a la resta d'alumnes de la seva classe. Aquesta dinàmica és una manera de motivar-los en el tema de la lectura, un dels objectius principals del centre. Sembla molt fàcil potser aconseguir aquest objectiu, però a la realitat costa molt que els alumnes es motivin tant. Aquest grup d'alumnes han triat d’estar allà i han de complir amb el seu compromís de participació i sobretot, de comportament. si no tenen un bon comportament, poden ser expulsats del grup.

     Aquest grup es reuneix un cop sertmanalment, els divendres a última hora del matí.


 l      Els objectius dels Taller d’Animació Lectora són:

-       - Augmentar la motivació entre l’alumnat.
-      -  Millorar el interès dels alumnes cap a l’aprenentatge i l’autoestima.

 En la sessió de divendres, llegeixen el llibre escollit per la psicòloga, i llegeixen en grup, en veu alta, i així treballen la comprensió lectora i parlar sobre els temes que surten a la lectura, així reflexionen sobre aspectes de la vida quotidiana i treballen la moral, els valors i els sentiments. Es basa en l’estudi d’aspecte formals dels llibres (portada, contraportada, autora, biografia...) i es treballa la comprensió, la entonació, la velocitat lectora, entre altres. Es realitzen exercicis de propulsió i de relaxació de la veu, d’una forma dinàmica i divertida per motivar als alumnes.

Com a producte final, i també motivador pels alumnes del grup de lectura, participaran en la Marató de Lectura del Grup Leo que es realitzarà al  Diari Informació(el diari d’Alacant) al mes de Maig, on llegiran davant de diferents escoles de la ciutat d'Alacant i de tots els alumnes de Nazaret que assistiran a aquesta trobada. També ho faran les altres escoles. 

Per a ells, és un repte arribar fins a la Marató i llegir davant d'altres escoles.
               

3 comentarios:

  1. Bona tarda,
    a la meva escola es realitza una activitat per l'estil però són els nens de Cicle Superior, que de forma voluntària, a les seves hores del pati, d'ajudants lectors als nens de P-5 i de Cicle Inicial. La veritat que és una activitat que fa molts anys que es realitza al centre i ens funciona molt bé.

    ResponderEliminar
  2. Hola,
    a la meva escola també ho fem, l'activitat s'anomena "Padrins lectors" on cada nen de 6è. apadrina un nen de 1r. i li fa un acompanyament lector durant 10 sessions de mitja hora. Jo sóc la coordinadora lingüística i l'encarregada de promoure i coordinar l'activitat. Els objectius són prioritàriament motivadors tant pels alumnes de 6è. que adquireixen aquesta responsabilitat com pels de 1r. que adquireixen el compromís de treballar amb els seus padrins. A diferència del vostre projecte fem participar a tots els alumnes independentment del seu nivell de lectura, entenem que un nen de 6è. ha de tenir un nivell de lectura que li permeti acompanyar la lectura d'un alumne de primer, i en el cas dels petits el que fem és adaptar les lectures al seu nivell (lletra de pal o lligada, lletra més gran, lectura més senzilla...). Organitzem algunes activitats al voltant d'aquest projecte com són la firma d'un contracte de compromís, un punt de llibre amb la foto de la parella i un certificat final o fem una petita festa.
    Crec que activitats com aquesta resulten molt engrescadores pels alumnes i ajuden a la bona convivència dins dels centres, no només aportan un enriquiment acadèmic.
    Brígida

    ResponderEliminar
  3. que buena idea!!! voy a proponerla en el colegio del pueblo, pues con los recortes se quejaban de que se habian quedado sin poder reforzar la lectoescritura.
    Gracias a todas

    ResponderEliminar